Steve Biko, IsiBindi en: klus update!! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Keys for Kids - WaarBenJij.nu Steve Biko, IsiBindi en: klus update!! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Keys for Kids - WaarBenJij.nu

Steve Biko, IsiBindi en: klus update!!

Blijf op de hoogte en volg Keys for Kids

09 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Hallo beste lezers,

Vandaag 8 augustus 2012, het verslag van de Steve Biko Historical tour en nog veel andere belevingen en leeswaardigheden.

Om 9.00 uur komt de bus het erf oprijden, we zijn er klaar voor op naar King Williams Town om op zoek te gaan naar de rots van Steve Biko. Daar aangekomen krijgen we een rondleiding op het hoofdkantoor, waar ook een kleine tentoonstelling van Steve Biko aanwezig is.

We rijden naar het graf van Steve Biko, ergens buitenaf, we krijgen in de bus de uitleg over hoe het allemaal tot stand is gekomen om daar zijn laatste rustplaats te krijgen. We stappen uit de bus en het in echt winterweer, het regent dat het giet , we stappen uit en lopen in een gestaag tempo naar het graf om in de stortende regen toch nog wat laatste uitleg te krijgen en als waardering leggen we een steentje op zijn graf en nemen met respect afscheid.

Op weg naar het ouderlijk huis van Steve Biko wat nu een monument is , als we daar aankomen wassen we buiten eerst onze handenschoon om de dood er van af te spoelen, als dat gedaan is gaan we naar binnen en tot mijn verbazing is het eerste wat ik zie een groot plasma scherm . Als we verder in de woning komen zien we alleen nog originele spullen, we krijgen weer een rondleiding en de geschiedenis van Steve Biko , om even in een vogelvlucht weer te geven , het door de regering van school gestuurd worden door zijn invloed op de jeugd en later door zijn stukken in de plaatselijke krant de Dishpachs met hoofd redacteur Donald Woods, die later Steve Biko,s beste vriend werd en de aanhouding bij een verkeerscontrole die na een ondervraging die lijd tot zijn raadselachtige dood, hoogstwaarschijnlijk door marteling. Als ik navraag doe over het plasmascherm blijkt dat het kleinkind van Steve zijn zus Madelinde er woont om het monument op orde te houden. We nemen afscheid en gaan op weg naar de volgende stap in het programma .
De volgende stap is het Steve Biko Congrescentrum dat ligt op 500 meter van zijn ouderlijke woning. We worden opgewacht door tuinarchitect die werkelijk een schitterende tuin heeft aangelegd, hij raakt en niet over uitgesproken, tot dat onze reisleider hem verteld dat we binnen ook nog het e.e.a. te zien is, we lopen nog snel even een rondje door de tuin en gaan naar binnen. Ook binnen worden we bijgepraat en krijgen we details, de invloeden en zijn visie over de toekomst. We gaan weer terug naar de bus en dan komt er een plaatselijke oude dame in de bus die mooie kettingen arm-enkelbandjes en oorbellen bij zich heeft, allemaal gemaakt door de plaatselijke oude van dagen, ze heeft lekker verkocht en ze verlaat de bus en wij gaan de gids terug brengen, maar voor hij de bus verlaat vroeg ik of ik even zijn pet mag lenen en zijn pet gaat door de bus en hij is erg blij met zijn wel verdiende fooi. Zo weer een mooie ervaring rijker.

Iedereen heeft flink trek gekregen en onze volgende stap is het King Williams Town CYCC waar de lunch voor ons klaar staat. In 2010 hebben we de woning op geknapt en we hebben en ook een aanbouw geplaatst, met tranen in mijn hart zag ik de scheuren in de muren en in de vloer, 2 jaar oud verschrikkelijk. Na een werkelijk heerlijke lunch hebben we de woningen bekeken en met sommige jongens gedold , als afsluiting heeft het koor van de CYCC voor ons gezongen, we mochten de generale repetitie bijwonen voor de wedstrijd van donderdag 9 augustus. Het was er steenkoud , gevoels temperatuur 3 graden daar waren we niet op gekleed, we waren blij dat de warme bus weer voor ons klaar stond om ons naar het Isibindi project te brengen.

Onderweg naar het King Williams Town CYCC Isibindi project begon de zon te schijnen, hellaas maar voor 5 minuten. Toen we het hek van het Isibindi project bereikte moesten we wachten omdat niet alle medewerkers in een lijn stonden om ons zingend welkom te heten. We stapte uit de bus en het gezang en dans duurde mar vort , aan de kwaliteit viel niets te zeggen, maar het weer werkte niet mee, we stonden te vernikkelen. Eindelijk mochten we naar binnen en wat blijkt het is daar net zo koud, maar we hielden ons goed. De werkers stelde zich persoonlijk aan ons voor ik zal er 2 naar voren halen, de eerste was een dame die met een pop werkte om bij kinderen loos te froeten wat er met de kindertjes aan de hand was, a,d,h,v, een rollenspel liet ze zien hoe het werkte, de 2e werker was een man van rond de 27 jaar hij werkte met verkrachte meisjes en vrouwen, hij was zichtbaar emotioneel. Lidwien gaf de leidster een precentje, het was een verrekijker om door naar de toekomst te kijken. Het laatste deel van bezoek was een dans festijn waarbij iedereen een dansje moest maken, we hebben met z,n alle hard gelachen en ook mee gezongen. Alzingend werden we naar de bus gebracht en kon de terug reis beginnen, om 18.30 uur reden we weer het erf op na een inspirerende dag.

Met vriendelijke groeten,
Bert Collé

KLUSUPDATE

Hallo beste sponsoren en geintreseerde,

De 1e klus mededelingen, ik ga in grote lijnen uiteen zetten hoe we vorderen, ook vanaf nu, gaat u iedere dag op de hoogte gehouden worden tot de laatste loodjes verwerkt zijn.

Oke we zijn begonnen met de inspectie van de woning, het is een grote woning met 4 kinderslaapkamer 1 leiding slaapkamer met badkamer en 2 badkamers met douche en bad,een gang met 11 deuren die wit worden en 4 deuren die in de vernis moeten.Al de wanden moeten gesaust worden en daar voor gebruiken we 3 kleuren, schrik niet, licht paars, donker paars en wit een schitterende combinatie ( kijk naar de foto’s ) op de buitengevel komen 2 kleuren, wit en bruin, totaal gezien een hele kluif.

We zijn er met 16 man door gelopen en we gaan de uitdaging aan. We zijn begonnen met voorlijmen van alle wanden zowel binnen als buiten, dat zijn heel wat meters ze gingen in 3 groepen aan de slag en waren bereid elkaar te helpen,dus het ging allemaal heel voorspoedig. De volgende fase was het gaan sausen van de wanden, de zelfde groepen gingen aan de rol, team Tije met 4 man, Beyad, Eline, Branko, Philipp, team Martijn met 3 man , Sterre, Sophie, Janice en team Dennis met 3 man, Cosette, Stefanie, Susan. Nanka en Lidwein gingen inkopen doen en ik paste op de woning en de kinderen, de perfecte oplossing voor een goed huwelijk. De dames hebben het heel erg druk de 1e week zijn ze alleen maar op pad geweest om van alles en nog wat te kopen, vooral eten, heel veel eten en drinken, dus ze waren helaas nog niet inzetbaar, wat ze zelf ook heel vervelend vonden. Maar de teams waren niet te stoppen, die bleven rollen tot ze er licht en donker paars van zagen. Op vrijdag was onze 1e vrije klusdag, we waren er aan toe.

Toen de tegels er waren zijn Martijn en Dennis begonnen met tegelen, dat viel nog niet mee in z’n lastige badkamertje en de rest bleef lekker bezig met afplakken en rollen heel veel rollen, de kamer begonnen er goed uit te zien, de kleuren passen prima bij elkaar.

Groeten Bert Collé

• 09 Augustus 2012 - 19:36

Aad De Groot:

Jullie zijn echt lekker bezig, ik denk dat de bevolking daar ontzettend blij zijn met jullie hulp en inzet.
    In de korte vrijetijd die jullie beschikbaar hebben worden leuke dingen georganiseerd. Van geschiedenis tot sportieve dingen. Het wordt alweer aftellen geblazen, wat gaat de tijd snel, ik denk voor jullie helemaal.
    Wij hopen dat jullie de klus hebben geklaard over een week. Geniet er nog van en tot ziens.

Aad

Verslag uit: Zuid-Afrika, Johannesburg

Ellens Children Home 2012

Keys for Kids is ontstaan vanuit de stedenband Leiden-Buffalo City en zet zich in voor kansarme kinderen in Buffalo City, Zuid-Afrika. Dit jaar vindt het project opnieuw plaats in Glen Stella, een kindertehuis bij East London (deze stad is onderdeel van Buffalo City). Sinds 2010 bouwt Keys for Kids hier onderkomens voor kinderen die kwetsbaar zijn in de Zuid-Afrikaanse samenleving. Het gaat om kinderen die geen onderdak kunnen krijgen bij familie en in de gemeenschap om uit huis geplaatste misbruikte kinderen. Het zijn veelal kinderen die veel hebben meegemaakt. De kinderen worden op het terrein van Glen Stella in kleine units opgevangen en begeleid door medewerkers van het East London Child and Youth Centre (ELCYCC).

2012 wordt een bijzonder jaar, omdat het project dit jaar tot 'Ellens Home' gedoopt wordt, naar Ellen Verweij. Ellen Verweij werd tijdens een reis in Lesotho per ongeluk doodgeschoten. Haar nabestaanden hebben een bijzonder fonds opgericht om kinderprojecten te ondersteunen: Ellen's Children Fund. Jarenlang hebben zij de projecten van Keys for Kids ondersteund. Ellen's Children Fund houdt op te bestaan en op deze manier kan er een mooie blijvende herinnering aan Ellen worden gebouwd in Zuid-Afrika.

Via dit blog kun je onze reisavonturen volgen!