De wildernis in! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Keys for Kids - WaarBenJij.nu De wildernis in! - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Keys for Kids - WaarBenJij.nu

De wildernis in!

Blijf op de hoogte en volg Keys for Kids

12 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Waar denk je aan als je Zuid-Afrika voor de geest haalt?
De meeste mensen uit Europa zien een soort 'The Lion King' film voor zich; wilde dieren, wilderige natuur.

Bij aankomst op Johannesburg werd meteen duidelijk dat dit beeld niet geheel klopt met de realiteit. We landde in een wereld van snelwegen, grote gebouwen, fastfood restaurants en winkelcentra. Na drie weken in dit land te zijn, zijn we niet verder gekomen dan wat aapjes langs de weg en koeien in de wei. Vreemd, want waar zijn die wilde dieren nu precies?!

Daar hebben we dit weekend antwoord op gekregen! Want dit weekend stond de wildernis op het programma. Zaterdagochtend hebben we als beesten de unit onder handen genomen om het zekere voor het onzekere te nemen qua planning. Zodat we daarna met een voldaan gevoel het weekend konden vieren. De zon scheen zaterdag overheerlijk, wat we na een aantal ontzettend koude dagen goed konden gebruiken, dus die whalewatching had niet beter getimed kunnen worden. Als een stel zon-aanbiddende toeristen doken we de bus in die ons bij de haven bracht waar een prachtige catamaran lag te wachten. We trotseerde de zee met camera’s in de aanslag om de mogelijke walvissen vast te leggen voor de familieleden thuis. De schipper had er zelf een hard hoofd in wat betreft het spotten van walvissen omdat hij al twee dagen niets had gezien.. des te leuker voor ons om nog beter op te letten. En jawel, daar zagen we ze, twee walvissen! Wat een ervaring om zulke dieren in het water te zien. Aan het einde van de tocht hadden we nog een paar vreemde vissen aan de haak geslagen, Sterre, Dennis, Martijn, Stephanie, Philipp en Bert konden het niet laten een duik in het water te nemen;).

Zondag werden we al vroeg ontwaakt door een flinke regenbui en windvlaag die over Glen Stella kwam. Fijn dat we allen zo vroeg wakker waren, minder fijn dat het weer zo was aangezien we een dag vol leuke uitjes op de planning hadden staan.
Met goede moed en een tas vol extra kleding stapte we om negen uur de bus in richting het strand waar iedere zondag een vlooienmarkt is, oftewel de mogelijkheid om echte souvenirs in te slaan! Bij aankomst bleek dat Afrikanen niet bepaald van wind en regen houden want er waren welgeteld twee mensen die het weer durfde te trotseren voor de toeristen. Je begrijpt, we hebben die twee mensen heel blij + rijk gemaakt met onze aankopen en zij ons ook blij + minder rijk gemaakt met leuke frutsels voor thuis.
Onze goede moed werd beloond, want bij aankomst bij het Lion Park scheen de zon! Een mooi en goed onderhouden soort van kinderboerderij was het geen wat we aantroffen. Niet een kinderboerderij zoals in Nederland met konijntjes, geitjes en pony’s. Maar met de langverwachte wilde dieren zoals leeuwen, hyena’s, giraffen en tijgers! Nadat wij onze hongerige buikjes hadden gevuld met een heerlijke lasagne konden we kijken hoe de hongerige leeuwen hun portie koe naar binnen werkte. Bijzonder! Maar wat misschien nog de meeste harten heeft geraakt is het feit dat er kleine welpjes waren die geknuffeld en geaaid konden worden. Daar is uiteraard een hele fotoshoot van, dus mochten jullie je kleine kroost met kleine leeuwtjes in de weer willen zien; just ask;)!

Nadat zowel de dieren als de mensen gevoederd waren konden we richting het hoogtepunt van de dag, de jeepsafari door Mnongo Wild Park. Een natuurpark bestaande uit meer dan 3500 hectare aan grond waar de dieren op een natuurlijke wijze leven. Met zoveel kilometers aan grond is het nog maar de vraag of je ergens een dier gaat treffen.. Met onze ogen op scherp en camera’s paraat reden we daar door de wildernis. Eindelijk dat beeld van The Lion King! Eindeloze vlaktes met bomen en bruin gras, hier en daar wat antilope en door ons goede zoekwerk ook nog giraffen, zebra’s en zelfs een neushoorn gezien!

Wat dat soort beelden met je doen is niet te beschrijven.. het raakt je om deze land- en zeedieren in de vrije natuur te zien.
Deze reis raakt je sowieso op vele manieren. De activiteiten scheppen een heel breed beeld van wat het land te bieden heeft. De ene keer loop je door een sloppenwijk, de andere keer door een villawijk. Je ziet mensen bedelen op straat, terwijl wij net in een restaurant hebben gegeten. We zien hier kinderen blij zijn op het Glen Stella terrein, maar een lieve papa of mama die hun kind welterusten komt zeggen is er niet.

Het zijn een heleboel indrukken die iets met je doen, leuke indrukken en minder leuke indrukken. Maar wat alles overwint is het gevoel dat wij in ieder geval iets kunnen betekenen voor deze veelzijdige wereld. Want als een kind zachtjes tegen je zegt dat hij echt heel gelukkig zal zijn als hij in het nieuwe huis zal wonen, dan weet je helemaal zeker dat deze Zuid-Afrika reis een hele goede beslissing was!

Geschreven door: Suzan de Groot

• 12 Augustus 2012 - 23:08

Liesbeth De Groot:

Zoals Suzan al schrijft, een reis waarin de tegenstellingen,indrukken, geschiedenis een nooit te vergeten ervaring en herinnering achter zal laten. Wij zijn als ouders bijzonder trots op deze groep jonge mensen die deze periode hun inzet en enthousiasme en werklust hebben getoond.
    Deelnemers van de olympische spelen worden gewaardeerd voor hun inzet en prestatie maar voor mij heeft deze groep ook een topprestatie geleverd. 18 gouden medailles zijn zij zeker waard.

• 13 Augustus 2012 - 12:53

Truus Van Zon:

• 13 Augustus 2012 - 12:53

Truus Van Zon:

• 13 Augustus 2012 - 20:23

Justine + Henk:

Wat een geweldige ervaringen allemaal te beleven in zo'n korte tijd. Enige jaloezie is er wel, maar we gunnen het jullie van harte. Tegenover werk moet zo mogelijk ook ontspanning staan. Grote wilde dieren in het echt aanschouwen is iets waar de meeste europeanen slechts van kunnen dromen. Nog één week en dan zit het er weer op. Wij kijken uit naar jullie terugkeer maar waarschijnlijk zouden jullie wel langer willen blijven. Nog veel genot van Zuid-Afrika en natuurlijk ook van goed werk want dat geeft uiteindelijk nog meer voldoening.

• 13 Augustus 2012 - 22:42

Jan Willem Van Drunick En Lucy Staamer:

Hartelijk dank voor alle mooie beeldende verslagen van jullie werk- en reiservaringen. Het kan bijna niet anders of het zal een invloed op jullie levens hebben. Een fantastische bijdrage aan het beter maken van de wereld waarin wij leven in een in alle opzichten kleurrijk en fascinerend land. Wij vinden het fantastisch wat jullie met zijn allen hebben gedaan!
    Sala Kakuhle;Ndiza kubona kwiveki ezayo!

• 18 Augustus 2012 - 15:06

Mia Van Schie:

Op het laatste nippertje nog even een reactie
    Vandaag weer thuis en hopelijk een goede vlucht gehad.
    Ik vond het heel leuk om als buurvrouw jullie belevenissen te lezen
    Jullie hebben lekker veel meegemaakt.
    Suzan ik zie je gauw weer voor een knuffeltje.
    Groetjes van Mia

Verslag uit: Zuid-Afrika, Johannesburg

Ellens Children Home 2012

Keys for Kids is ontstaan vanuit de stedenband Leiden-Buffalo City en zet zich in voor kansarme kinderen in Buffalo City, Zuid-Afrika. Dit jaar vindt het project opnieuw plaats in Glen Stella, een kindertehuis bij East London (deze stad is onderdeel van Buffalo City). Sinds 2010 bouwt Keys for Kids hier onderkomens voor kinderen die kwetsbaar zijn in de Zuid-Afrikaanse samenleving. Het gaat om kinderen die geen onderdak kunnen krijgen bij familie en in de gemeenschap om uit huis geplaatste misbruikte kinderen. Het zijn veelal kinderen die veel hebben meegemaakt. De kinderen worden op het terrein van Glen Stella in kleine units opgevangen en begeleid door medewerkers van het East London Child and Youth Centre (ELCYCC).

2012 wordt een bijzonder jaar, omdat het project dit jaar tot 'Ellens Home' gedoopt wordt, naar Ellen Verweij. Ellen Verweij werd tijdens een reis in Lesotho per ongeluk doodgeschoten. Haar nabestaanden hebben een bijzonder fonds opgericht om kinderprojecten te ondersteunen: Ellen's Children Fund. Jarenlang hebben zij de projecten van Keys for Kids ondersteund. Ellen's Children Fund houdt op te bestaan en op deze manier kan er een mooie blijvende herinnering aan Ellen worden gebouwd in Zuid-Afrika.

Via dit blog kun je onze reisavonturen volgen!